• nl
Arbeidsmarktimago slopen? Zó doet u dat!

Arbeidsmarktimago slopen? Zó doet u dat!

  • HRM

Waarom zou u zich er druk om maken of mensen graag bij u willen werken? Krapte op de arbeidsmarkt? U merkt er nog helemaal niets van. Als u eens een nieuwe medewerker nodig heeft dan vindt u die echt wel. Desnoods schakelt u een hele rij recruiters en uitzendbureaus in en dan komt er heus één met een kandidaat. En als die niet voldoet? Dan komen ze maar met de volgende. Aan modekreten als “employer branding” oftewel arbeidsmarktimago gaat u echt uw kostbare tijd niet besteden. Laat de grote bedrijven dat maar doen. Liever sloopt u uw imago, dat scheelt ook weer een hoop open sollicitaties. Misschien nog wel een paar lastige nieuwe klanten ook. Maar hoe pakt u dat nu het beste aan?

1. Medewerkers doen er niet toe

Maak het uw medewerkers niet naar de zin. Uw medewerkers zijn immers degenen die het meest geloofwaardig aan de buitenwereld kunnen vertellen hoe het eraan toegaat in uw bedrijf. Daarmee hebben zij de grootste invloed op uw arbeidsmarktimago. Dus geef hen vooral het gevoel dat ze er niet toe doen. “Voor jou tien anderen” is in dat kader een effectieve uitspraak.

2. Hou u aan de CAO

Uw salarissen mogen best een beetje minder zijn dan die bij uw concurrenten. Als u onder een CAO valt, hou u daar dan strikt aan. U wilt immers niet degene zijn die “de markt verziekt”. Het bespaart u nog geld ook. “If you pay peanuts, you get monkeys.” Prima, u wilt toch alleen “monkeys” die gewoon doen wat u zegt?

3. Goede controle

Vertrouw uw medewerkers niet verder dan u ze ziet. Waarschijnlijk is het enige doel in hun leven om ten koste van uw bedrijf er zelf beter van te worden. En is elke mens niet van nature lui? Dus zorg voor effectieve controlemaatregelenzodat u zeker weet dat ze doen wat u ze opgedragen heeft. Smoor elke vorm van eigen initiatief.

4. Alleen bepaalde-tijd contracten

Hou uw nieuwe medewerkers zo lang mogelijk op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dan blijven ze tenminste hun best doen om een verlenging te krijgen. Dat hun binding met uw bedrijf daardoor wat minder is, “who cares?”. Al die wettelijke beperkingen omzeilt u gewoon door ze na twee jaar een half jaar te ontslaan en dan weer aan te nemen.

5. Flexibele arbeidskrachten

Het werken met uitzendkrachten en ZZP-ers geeft u veel flexibiliteit. Dat kost een aardige duit meer, maar ja, flexibiliteit kost nu eenmaal geld. U straalt er in elk geval mee uit dat loyaliteit en betrokkenheid voor u niet belangrijk is.

6. Social media? Fake news!

Interesseer u niet in social media. Wie zit er nu tegenwoordig helemaal op LinkedIn, Facebook en Twitter? En met alle “fake news” dat daarop verschijnt hecht er toch helemaal niemand meer geloof aan de dingen die daar geschreven worden? Dus ook niet aan wat mensen (waaronder uw medewerkers) op social media over uw bedrijf schrijven. Ze doen hun best maar. Het kost trouwens veel teveel tijd als je dat allemaal in de gaten moet houden.

7. Uw bedrijfswebsite

Zet geen “Werken bij…” pagina op uw website met daarop wat verhaaltjes van uw medewerkers over uw bedrijf. Want zelfs al zouden dat positieve verhalen zijn, niemand gelooft ze. Ook uw vacatures zet u niet op uw website want waarschijnlijk denkt men dan dat er weer een ontevreden medewerker bij u vertrokken is. Zorg ook voor een niet al te professionele uitstraling van uw website.

8. Geen open sollicitaties

Open sollicitaties die u ontvangt gooit u meteen weg. U heeft er niet om gevraagd en u heeft toch geen vacature dus wat moet u daarmee? Stuur ook geen antwoord waarin u bedankt voor de belangstelling en belooft de sollicitatie in portefeuille te zullen houden. U doet dat immers toch niet en het kost alleen maar tijd.

9. Verstuur alleen uitnodigingen

Als u eens een vacature heeft en u adverteert ermee, reageer dan alleen op de goede sollicitaties. De rest heeft waarschijnlijk uw advertentie niet goed gelezen of solliciteert alleen omdat ze moeten van het UWV dus waarom zou u daar moeite voor doen? Dat ze gefrustreerd raken van al die onbeantwoorde sollicitaties en waarschijnlijk nooit meer bij u solliciteren, dat zal heus wel meevallen.

10. Hou sollicitatiegesprekken kort

Nog zo’n tijdbesparende tip: lees in sneltreinvaart de binnengekomen CV’s door (bijgevoegde motivatiebrieven zijn altijd zó cliché, die leest u niet), nodig iedereen uit die ook maar in de buurt komt van het functieprofiel maar hou de gesprekken zo kort mogelijk. Zodra u iets hoort wat u niet bevalt, kap het gesprek dan af en vertel de kandidaat meteen dat dit hem niet gaat worden. Geef geen reden, dat lokt alleen maar discussie uit. “Ik heb gewoon geen klik met je” is al meer dan genoeg.

11. Slechte medewerkers meteen eruit

Medewerkers die niet voldoen of die een stomme fout maken ontslaat u meteen. Probeer niet er nog wat van te maken, dat is toch verloren tijd. Zorg wel dat dit u niet teveel geld kost. Daarom is het werken met bepaalde tijd contracten, uitzendkrachten en ZZP-ers ook zo handig. En anders gooit u er wat “power play” tegenaan: “Teken deze beëindigingsovereenkomst anders zal ik zorgen dat je geen WW krijgt en nergens meer aan het werk komt.” wil nog wel eens helpen.

Meen ik dit nu echt? Nee, natuurlijk niet! Het is een opsomming van hoe het zeker niet moet! Uw arbeidsmarktimago is van grote invloed op de kwaliteit van de mensen die u kunt aannemen. Het succes van uw bedrijf wordt bepaald door de kwaliteit van uw medewerkers. Het artikel is ook een checklist: als er 4 of meer van deze punten in uw bedrijf zo gebeuren, bel mij dan niet om personeel voor u te werven. Ten eerste gaat me dat dan, ondanks alle kennis, ervaring en geavanceerde middelen die wij hebben, zeer waarschijnlijk niet lukken. Ten tweede heb ik het beste voor met “mijn” kandidaten en plaats ik die dan toch niet bij u. Ons eigen arbeidsmarktimago is nl. wel heel belangrijk voor ons.

Doet u het liever anders en kunt u daar wel wat hulp bij gebruiken? Neemt u dan gerust contact op.

Bron: https://josvancalsteren.nl/blog/


Jos van Calsteren
E: j.vancalsteren@van-eekhout.nl
Nijverheidstraat 40 | 2901 AR  Capelle aan den IJssel
Postbus 310 | 2900 AH  Capelle aan den IJssel
Tel: 010-436 38 30 | fax: 010-436 02 43
www.van-eekhout.nl

financieel advies | employee-benefits | riskmanagement \ legal services